Köp- och leveransvillkor
1. Orderbekräftelse
En orderbekräftelse skickas automatiskt till den e-postadress som du har angivit i dina kunduppgifter. Det kan vara bra att spara den vid eventuella kontakter med kundtjänst.
2. Leveranstid
Leveranstiden är normalt 2-3 dagar från det att din beställning görs. När det gäller kyl-produkter och viss inredning varierar leveranstiderna. I fallet inredning i metall är det normalt lagervara. Kontakta oss gärna för besked.
3. Frakt
Fraktkostnaden kan du se i kassan innan du bekräftar köpet. Då vi inte med gott samvete kan kasta allt funktionsdugligt emballage vi får, kan det hända att vi levererar i använt emballage till kund. Bra för oss - bra för er. När det är aktuellt med hemleverans gäller det till ytterdörren. Inbärgning kan lösas på flera orter.
4. Betalningssätt
I kassan väljer du även vilket betalningsalternativ du föredrar.
5. Sen betalning
Vid eventuell fakturering, företag, är betalningstiden 20 dagar. Vid sen betalning påförs dröjsmålsavgifter och dröjsmålsränta enligt lag.
6. Ångerrätt
Som konsument har du, i enlighet med distansavtalslagen, rätt till ångerrätt utan att ange någon anledning. Du måste dock meddela kundtjänst detta senast 14 dagar efter det att du har mottagit dina varor. För att returnera varorna ska dessa vara oanvända och oskadade i sina originalförpackningar. Returnera varorna tillsammans med fakturan eller en kopia av den! Du får själv stå för returfrakten. På fakturan anger du returorsak "Ångerrätt". Varor får inte returneras som postförskott eller efterkrav.
7. Reklamationer
Om du skulle få en vara som är defekt eller en felaktig leverans ersätter vi dig kostnadsfritt med en ny vara. Felaktig kylenhet åtgärdas på plats. Du måste dock meddela kundtjänst detta senast 14 dagar efter det att du har mottagit dina varor. Kundtjänsten sänder en förfrankerad returetikett. För att returnera en vara ska denna vara oanvänd och i det skick som den var när du mottog den. Returnera varan tillsammans med fakturan eller en kopia av den! På fakturan anger du returorsak. Obs! Du måste först ta kontakt med kundtjänst för att få reklamationen godkänd och returfrakten betald.
Viktigt! När ni tar emot leveransen är det viktigt att emballaget undersöks noggrant. Eventuella emballageskador och intryckningar skall ni be chauffören/utlämningsstället notera på fraktsedeln innan ni skriver på. Märken på emballaget behöver inte betyda transportskada. Oftast inte. Men utifall behöver denna notering göras.
8. Tvist
Tvister med anledning av dessa villkor ska avgöras i svensk domstol.
GDPR
Den 25 maj träder den nya dataskyddsförordningen, även kallad GDPR, i kraft. General Data Protection Regulation är en gemensam lag som gäller för alla EU/EES-länder. Vår verksamhet är anpassad enligt gällande föreskrifter, både när det gäller organisation och teknik.
För att kunna upprätthålla vår verksamhet och ge bra service till våra kunder behöver vi samla in en del personuppgifter. Vi samlar in och lagrar personuppgifter för att kunna uppfylla avtal gentemot våra kunder. Dessutom lagras personuppgifter i fakturerings och marknadsföringssyfte.
Personuppgifter lagras på kundkortet och på order som läggs i butiken.
Vid mailutskick går det enkelt att avbeställa detta.
Den tekniska lösningen som vår butik vilar på uppfyller GDPR krav både när det gäller säkerhet och uppfyllning av registrerades rättigheter. Evalent som är vår leverantör tillhandahåller även ett avtal där dom förbinder sig att uppfylla kraven GDPR ställer.
Enligt GDPR har du som ägare av personuppgifter rätt till information om vad som lagras om dig.
- Du har rätt att få felaktiga uppgifter rättade.
- Du har rätt att bli raderad ur olika register.
- Du har rätt till begränsning av behandling av uppgifter.
- Du har rätt att flytta dina personuppgifter och göra invändningar.
- Du har rätt att göra klagomål om uppgiftshantering och kan ha rätt till skadestånd.
Mer detaljerad information om GDPR kan du se på datainspektionens hemsida: https://www.datainspektionen.se/dataskyddsreformen/dataskyddsforordningen/
GDPR-ansvarig hos Prowine Nordic AB är Dan Palmberg. Välkommen att kontakta oss vid frågor, info@prowine.se.